به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در ” گردهمایی تبینی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم” که به صورت برخط با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور و مدیران کل نوسازی ، آموزش و پرورش، مجمع خیرین مدرسه ساز برگزارشد با بیان اینکه در دولت چهاردهم آموزش و پرورش از اولویت های رئیس جمهوری است، گفت: کمتر رئیس جمهوری به اندازه رئیس دولت چهاردهم به موضوع آموزش و پرورش توجه کرده است.
وی ادامه داد: رییس جمهور به صورت ویژه و با دو رویکرد نظام آموزش و پرورش را دنبال می کند .
کاظمی تصریح کرد: توسعه عدالت فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی دو رویکرد مهم رییس جمهوری در این حوزه است. یعنی هم به بعد کیفی و هم کمی پرداخته شده است .
وزیر آموزش و پرورش افزود: در جلسه استانداران که چند روز پیش برگزار شد تمامی مباحث، مرتبط با آموزش و پرورش بوده است.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در دولت چهاردم تنها نیست، گفت: نشست توجیهی و تبینی امروز برای اقدام است. در واقع می خواهیم برنامه ریزی های اجرایی مشخص و مدون شود .
کاظمی ادامه داد: فضای اجرا و طراحی این اقدامات در آموزش و پرورش انجام می شود و میدان عمل در استانها،فرمانداری ها و دهیاری هاست.
وی بیان کرد :نظام مسائل استانها به تفکیک در اختیار استانداران قرار گرفته است.
کاظمی با تأکید بر اینکه باید شبکه های شهرستانی و منطقه ای برای انجام اقدامات فوق توجیه شوند، افزود: انتظار می رود که مدیران به صورت حضوری و مجازی جلسه توجیهی برگزار کنند.
وی با بیان اینکه شناسایی نقاط هدف در دستور کار باشد، ادامه داد: در اولویت اول مدارس کانکسی، سنگی و کلاس های با تراکم بیش از ۳۵ نفر و در نهایت افزایش سرانه آموزشی ۴۰ منطقه هدف در کشور مدنظر است .
کاظمی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت گروههای جهادی برای این اقدام بهره گرفت، گفت: باید از ظرفیت های مردمی و روستایی استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در این نهضت برآنیم تا ظرفیت خیرین، مردمی و گروه های جهادی را ادغام کنیم و الگوی جدیدی از ساخت و ساز با توجه به کمبود منابع ارائه دهیم.
وی ادامه داد: الگوی جدید در ساخت، تامین منابع، تجهیزات و مدل اجرایی از رویکردهای جدید این اقدام است.
کاظمی با بیان اینکه از بسته های ارائه شده به استانداران سه نسخه تهیه شود، گفت: یک بسته به مدیران کل آموزش و پرورش، مدیران نوسازی و رئیس مجمع خیرین داده شود تا اطلاعات کافی از استان مربوطه را در اختیار داشته باشند .
وی با اشاره به اهمیت نظام ارزیابی، افزود: گزارش ها از روند کار به معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری ارائه شود. در این مسیر نظام گزارش دهی به صورت هفته ای نیز طراحی میشود .
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در کنار سامانه ای که از روند اجرای کار به صورت لحظه ای گزارش می دهد گزارش ها ،
ارزیابی و نظارت هفتگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی به مستند سازی در روند اجرای نهضت توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: با هدف فرهنگسازی و جریان سازی نیازمند مستند سازی هستیم. در این مسیر نظام انگیزشی نیز از اهمیت زیادی برخودار است تا تحرک و پویایی شکل گیرد.