• امروز : یکشنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Sunday - 27 November - 2022
3

با توجه به سابقه ذهنی بد مردم، بعید می‌دانم دولت برنامه‌ای برای تولید بنزین پتروشیمی داشته باشد / کشور در شرایطی است که ممکن است روزانه ۱۰، ۱۵ میلیون لیتر بنزین از آذربایجان، ترکمنستان و روسیه وارد کند

  • کد خبر : 150215
  • 06 آگوست 2022 - 14:13
با توجه به سابقه ذهنی بد مردم، بعید می‌دانم دولت برنامه‌ای برای تولید بنزین پتروشیمی داشته باشد / کشور در شرایطی است که ممکن است روزانه ۱۰، ۱۵ میلیون لیتر بنزین از آذربایجان، ترکمنستان و روسیه وارد کند

سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی، گفت: با توجه به آن سابقه ذهنی بدی که مردم نسبت به بنزین پتروشیمی دارند و خطراتی که برای محیط زیست و سلامت جامعه به دنبال دارد، تولید بنزین پتروشیمی بعید است. همچنین معلوم نیست که بنزین پتروشیمی برای دولت ارزان‌تر از بنزین وارداتی دربیاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران در واکنش به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی می‌شود، بیان می‌کند که دولت ظاهرا برای واردات بنزین مشکل چندانی ندارد. درست است که در شرایط تحریم قرار داریم، اما امکان ورود از آذربایجان، ترکمنستان و اخیرا هم از روسیه دارد فراهم می‌شود. با توجه به آن سابقه ذهنی بدی که مردم نسبت به بنزین پتروشیمی دارند و خطراتی که برای محیط زیست و سلامت جامعه به دنبال دارد، تولید بنزین پتروشیمی بعید است. همچنین معلوم نیست که بنزین پتروشیمی برای دولت ارزان‌تر از بنزین وارداتی دربیاید.
به گزارش « »، در چند روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها از منابع غیررسمی شنیده می‌شد. چرا که به دلیل مصرف بیشتر از پیش‌بینی بنزین از یک سو و منابع محدود و موانع مربوط به تحریم‌ها در واردات بنزین، بنا بر باور فعالان این حوزه امکان بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت وجود دارد.
سید حمید حسینی در گفتگو با « » در خصوص احتمال بازگشت بنزین پتروشیمی، عنوان کرد: «ظرفیت تولید بنزین کشور چیزی در حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است. اگر با دولت قبل مقایسه کنید، بین ۱۰۱ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولید می‌کردیم؛ بنابراین در وهله اول باید بررسی شود که به چه علت تولید کاهش پیدا کرده و چه مشکلی ایجاد شده است؛ آیا اتفاقی در زنجیره تولید افتاده است، آیا کیفیت مواد خام و میعانات گازی که تحویل پالایشگاه‌ها می‌شود، کاهش پیدا کرده و باعث شده است که تولید بنزین اقتصادی نباشد. دلایل مختلفی وجود دارد که باید این مسئله را حل و فصل کرد.»
وی ادامه داد: «دومین مورد این است که دولت ظاهرا برای واردات بنزین مشکل چندانی ندارد. به نظر می‌رسد که اولویت دولت این نیست که اگر به اندازه کافی نتواند تامین کند، وارداتی هم انجام ندهد. درست است که در شرایط تحریم قرار داریم، اما امکان ورود از آذربایجان، ترکمنستان و اخیرا هم از روسیه دارد فراهم می‌شود. بالاخره روسیه ظرفیت بزرگ پالایشی دارد و این ظرفیت به علت تحریمی که صورت گرفته است، امکان صادرات را ندارد و بخش عمده‌ای از آن روی دست پالایشگاه‌های روسیه مانده است.»
حسینی ضمن بیان اینکه بعید است که نیازی به تولید بنزین پتروشیمی باشد، گفت: «با توجه به آن سابقه ذهنی بدی که مردم نسبت به بنزین پتروشیمی دارند و خطراتی که برای محیط زیست و سلامت جامعه به دنبال دارد، تولید بنزین پتروشیمی بعید است. همچنین معلوم نیست که بنزین پتروشیمی برای دولت ارزان‌تر از بنزین وارداتی دربیاید. پیش از سال ۹۲ شاید به هیچ وجه امکان واردات نبود، چرا که نمی‌توانستیم و از کشور‌های همسایه خریداری می‌کردیم و تحریم امریکا هم باعث شد که پالایشگاه‌های منطقه‌ای به ما بنزین ندهند. از سال ۹۲ به بعد توانستیم واردات را راه‌اندازی کنیم و بنزین پتروشیمی قطع شد.»
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز در پایان تاکید کرد: «علیرغم بحث‌هایی که مطرح می‌شود، باور ندارم که بخش پالایش و دولت برنامه‌ای برای تولید بنزین پتروشیمی داشته باشند. برای واردات از کشور‌های همسایه، دارند مذاکره می‌کنند. کشور الان در شرایطی است که به راحتی می‌تواند نیاز ۱۰، ۱۵ میلیون لیتر را از آذربایجان، ترکمنستان و روسیه تامین کند.»

لینک کوتاه : https://sarzaminmaniran.ir/?p=150215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.