• امروز : شنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 30 September - 2023
8

پشت پرده چالش صداوسیما با آذری جهرمی چیست؟همه چیز از نظرسنجی مردمی درباره برنامه‌های تلویزیونی شروع شد؛ جایی که ناگهان آرای مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار به شکلی غیرمنطقی افزایش یافت و زمزمه‌های «تقلب» بالا گرفت.

  • کد خبر : 4625
  • 14 مارس 2019 - 22:02

در پی این اتفاق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات که دست به توییت است، بلافاصله دو تصویر منتشر کرد و با هشتگ «گزارش به مردم» نوشت: «تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما رخ داده است. گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی‌شدن است. نتایج برای رسیدگی به […]

در پی این اتفاق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات که دست به توییت است، بلافاصله دو تصویر منتشر کرد و با هشتگ «گزارش به مردم» نوشت: «تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما رخ داده است. گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی‌شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد» و آخر مطلب هم هشتگ زد: «حق‌الناس»

5c8a396041f83 5c8a396041f88 - پشت پرده چالش صداوسیما با آذری جهرمی چیست؟همه چیز از نظرسنجی مردمی درباره برنامه‌های تلویزیونی شروع شد؛ جایی که ناگهان آرای مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار به شکلی غیرمنطقی افزایش یافت و زمزمه‌های «تقلب» بالا گرفت.

5c8a3960bc278 5c8a3960bc27d - پشت پرده چالش صداوسیما با آذری جهرمی چیست؟همه چیز از نظرسنجی مردمی درباره برنامه‌های تلویزیونی شروع شد؛ جایی که ناگهان آرای مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار به شکلی غیرمنطقی افزایش یافت و زمزمه‌های «تقلب» بالا گرفت.

او دو روز بعد، باز هم با همان دو هشتگ، این متن و تصویر را منتشر کرد: «بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد دستکاری در نظر مردم برای انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما صرفا برای یک روز نبوده و در سه روز متوالی صورت پذیرفته است.»

5c8a3960ea7e7 5c8a3960ea7ec - پشت پرده چالش صداوسیما با آذری جهرمی چیست؟همه چیز از نظرسنجی مردمی درباره برنامه‌های تلویزیونی شروع شد؛ جایی که ناگهان آرای مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار به شکلی غیرمنطقی افزایش یافت و زمزمه‌های «تقلب» بالا گرفت.

آذری جهرمی در توضیح فنی این موضوع نیز در مصاحبه‌ای گفت: «وقتی مشترک «ستاره» را می‌گیرد، فارغ از اینکه عدد بعدی آن چه باشد، به سمت گذرگاهی در اپراتور تلفن همراه هدایت می‌شود که به آن USSD گفته می‌شود. بعد از رسیدن اطلاعات به USSD، این گذرگاه مانند یک مسیریاب عمل می‌کند و با توجه به کدی که بعد از ستاره گرفته شده، بسته‌ها به سمت کد وارد شده هدایت می‌شود. بعد از کد دستوری، می‌تواند «مربع» بیاید که به معنای خاتمه دستور است یا یک ستاره دیگر بیاید. ستاره بعدی یعنی شرکت دارنده کد دستوری، زیرمجموعه‌هایی ذیل خود دارد و آن هم می‌تواند به عنوان یک مسیریاب عمل کند. بعد از آن، اطلاعات را برای جایگاه بعدی می‌فرستد.»

او ادامه داد: «ما در قضیه رای‌گیری آنلاین، سه گذرگاه را شاهد بودیم. یکی خود ستاره، بعد کد ۳ و بعد ستاره بعدی که به سمت نظرسنجی صداوسیما هدایت می‌شد. ما آمار این سه گذرگاه را کنار هم گذاشتیم. آمار اپراتورها، روند معمولی را نشان می‌داد. باقی اطلاعات را هم دریافت کردیم و آنچه مشخص شد این بود که دستکاری اطلاعات در درگاه «۳*» انجام شده است. یعنی حجمی از داده، وارد و جایگزین داده واقعی شده است و آرای ارائه‌شده هم متعلق به یک برنامه بود که بررسی‌ها نشان داد که این اتفاق طی سه روز رخ داده است.»

وزیر ارتباطات افزود: «صداوسیما در دو مرحله اظهارنظر کرد. یک مرحله در همان ابتدا بود که گفتند هک شدیم و دیتاسنتر خود را ایزوله کرده‌ایم. در جریان بررسی‌های خود دیدیم این موضوع خیلی بعید است. اظهار نظر دومشان این بود که چند ساعتی مختل بوده و شرکتی که مجوز وزارت ارتباطات را داشته در این امر دخیل بوده است. این شرکت‌ها هیچکدام از ما مجوز ندارند.»

او همچنین در توییتی نوشت: «شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است. اگر آنگونه که در بخش‌های خبری دیشب سیما طرح شد، فعالیت آنها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعا در صداوسیما متوقف گردد.»

اما مقصود صداوسیما از «شرکت دارای مجوز وزارت ارتباطات»، شرکت توسعه کسب و کار ایرانی مشهور به «توسکا» است؛ شرکتی که ۱۶ مهر ۹۶ به ثبت رسیده و ۲۶ مهر یعنی تنها ۱۰ روز بعد از شروع فعالیتش، با عقد قراردادی، انحصار تبلیغات در صداوسیما را به دست آورده است؛ اتفاقی که ۷ آبان ۹۶، وزیر ارتباطات به آن واکنش نشان داد و گفت: «گفته می‌شود واگذاری خدمات ارزش افزوده VAS به شرکتی که زیرمجموعه اپراتور همراه اول است، ضد رقابتی است و در این مسئله به طور طبیعی باید شورای رقابت یا صداوسیما ورود کند.»

5c8a39612524b 5c8a396125250 - پشت پرده چالش صداوسیما با آذری جهرمی چیست؟همه چیز از نظرسنجی مردمی درباره برنامه‌های تلویزیونی شروع شد؛ جایی که ناگهان آرای مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار به شکلی غیرمنطقی افزایش یافت و زمزمه‌های «تقلب» بالا گرفت.

لینک کوتاه : https://sarzaminmaniran.ir/?p=4625

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.